| Početna | Glasnici 1-5 | Glasnici 6-10 | Glasnici 11-15 |

MEĐUNARODNI DAN PRAVA POTROŠAČA

Organizacije za zaštitu potrošača diljem svijeta koriste Svjetski dan prava potrošača za snažnije poticanje inicijativa osvještavanja i educiranja potrošača. Taj dan je proglašen prvi put 1983. godine i od tada je postao značajna prigoda za mobiliziranje građanske svijesti. Zbog izuzetne važnosti za zdravlje i sigurnost potrošača, ovogodišnji Svjetski dan zaštite potrošača slavi se u duhu genetski preoblikovanih organizama, popularno poznatih kao GMO (Genetically Modified Organism), ali s naglaskom na genetski preoblikovanu hranu. Nije slučajno da se pod tom krilaticom i s istom temom održavao i svijetski Dan prava potrošača 2000. godine.

Svjetski Dan prava potrošača slavi i promiče osam temeljnih potrošačevih prava:
1. pravo na zadovoljavanje osnovnih potreba potrošača,
2. pravo na sigurnost proizvoda i usluga,
3. pravo na istinito i pravovremeno obavještavanje,
4. pravo na izbor,
5. pravo na zastupanje u svim porama društva,
6. pravo na naknadu štete,
7. pravo na obrazovanje potrošača,
8. pravo na zdrav okoliš

Ove će godine - ne sam na Svjetski Dan potrošača - od svih potrošačevih prava naročito doći do izražaja:
Pravo na sigurnost - potrošači trebaju biti zaštićeni od svih proizvoda, proizvodnih postupaka i usluga koji su šteteni za njihovo zdravlje.
Pravo na obavještavanje - potrošači trebaju raspolagati činjenicama da bi mogli svijesno učiniti pravilan izbor. Odsustvo ispravne i cjelovite deklaracije (označavanje proizvoda) krši potrošačevo pravo.
Pravo na izbor - potrošači bi trebali biti u stanju birati između niza proizvoda u skladu s njihovim vjerovanjima i sklonostima.
Pravo na zdrav i održiv okoliš - dobrobit sadašnjih i budućih pokoljenja je pravo potrošača koje može biti najbolje zaštićno putem načela opreznosti u svim slučajevima kada se radi o mogućem opasnom utjecaju na okoliš. Kao i prije tri godine, tako će se i 2003. godine inicijativa udruga za zaštitu okoliša odvijati pod parolom "Naša hrana, a kakav izbor?"
| Dan planete Zemlje |
| Centar za prevenciju ovisnika |
| Svjetski Dan voda |
| IRC Petrinja |
| Ekološko društvo PAN |
| IOM |
| Hrvatski centar za razminiranje |
| Minska situacija općine Barilović |
| Dan feministkinja |
| Svjetski meterološki Dan |
| Služba za opću upravu Karlovac |
| Udruga DOMAĆI |
| 8.ožujak - Dan žena |
| Centar za socijalnu skrb Duga Resa |
| CRS Karlovac |
| Centar za socijalnu skrb Karlovac |
| Osnovni elementi dem. države - izbori |
Mnoga pitanja s područja sigurnosti i okoliša još uvijek nemaju odgovore, ali se treba okrenuti prema načinima kako transnacionalne koorporacije koriste genetski preoblikovane tehnologije za jačanje svoje moći i provođenje nadzora nad globalnom proizvodnjom hrane.
U svijetu se broj organizacija za zaštitu potrošača naglo širi. Zbog uviđanja važnosti potrošača i njihovih zahtjeva i potreba u društvu, pokret potrošača se širi i na političke stranke, sindikate,udruge umirovljenika i poslovodne skupine. Oni osnivaju 'klubove' potrošača i svojataju pravo na zastupanje interesa potrošača. Zastupanje potrošača zahtijeva kompromise. Sudionici u takvom kompromisu trebaju dokazati svoj 'legalitet'. Obraniti kompromis znači argumentima dokazati drugoj strani istinitost i opravdanost tvrdnji koje se izriču. Zastupanje potrošača izlaže se opasnosti od 'kooptiranja'. To je trend koji se često pripisuje regulatornim agencijama koje u početku dinamički zastupaju javni interes, da bi se kasnije pretvorile u nedjelotvorne birokracije. Dokaz su brojne agencije, zavodi, vijeća i uredi u našoj zemlji, koji umjesto da zaštićuju potrošače, nisu ništa drugo već ispružena ruka Hrvatskog sabora, Vlade, ministarstava i lokalne samouprave. Ipak treba priznati socijalnu stranu kooptiranja, jer ono omogućuje djelotvornije zastupanje. U mnogim zemljama - ali ne i u Republici Hrvatskoj - udruge potrošača su prihvaćene kao sastavni dio mehanizma donošenja i provođenja potrošačke politike. One su zapravo skupine koje vrše pritisak na tijela vlasti. No, u zemljama u kojima vlast omalovažava organizacije potrošača, otežano se dobivaju informacije i nedostaje uključivanje u proces konzultacije. A posljedica je da se stajališta potrošača ne uzimaju u obzir.

Zadnja promjena - 18.08.2004
Optimizirano za IE i rezoluciju ekrana 800×600.
Copyright © 2002; Sigma centar